iets meer duidelijkheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Noraini Schipper - WaarBenJij.nu iets meer duidelijkheid - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Noraini Schipper - WaarBenJij.nu

iets meer duidelijkheid

Blijf op de hoogte en volg Noraini

15 Januari 2015 | Nederland, Utrecht

De laatste tentamens zijn geweest, in ieder geval, als ik ze heb gehaald. Wat er gebeurd als ik een herkansing heb, daar wil ik niet aan denken. Liever ben ik op dit moment bezig met de voorbereidingen van mijn reis. Voor zover ik nog iets voor kan bereiden dan. Mijn vliegticket is inmiddels geboekt. Op 7 februari vlieg ik naar Buenos Aires en op 13 juni kom ik weer terug. In totaal ben ik dus vier maanden en een week weg, een lange periode wat nog steeds niet helemaal tot mij is doorgedrongen. Op sommige momenten denk ik zelfs dat het nog te kort is voor alles wat ik graag wil zien, maar vier maanden is al behoorlijk lang. Voor mijn omgeving volgens mij langer dan voor mijzelf.

In mijn eerste blog heb ik geschreven dat ik een top drie van projecten door moest geven aan Travel Active. Ongeveer twee weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik geplaatst ben bij het project Salt & Light, de nummer 3 van mijn lijstje. Alhoewel, ik geloof dat het dit project is. In het formulier wat ik heb gekregen kon ik niet echt een naam vinden van het project waar ik geplaatst ben. De omschrijving van het project komt echter overeen met de beschrijving van het project Salt & Light dus ik ga er maar vanuit dat het gewoon dit project is. Ach, als het toch een ander project is, is het gewoon een verrassing. Ik pas me wel aan. Wat ik precies moet gaan doen weet ik sowieso nog niet, dat stond niet in de mail. Het is dus alsnog een beetje een verrassing.

Naast alle leuke voorbereiding zijn er ook minder leuke kanten aan het voorbereiden. Vaccinaties horen hier helaas ook bij. Inmiddels ben ik al twee keer naar het LUMC (ziekenhuis in Leiden) geweest voor inentingen. De vaccinaties haal ik in Leiden omdat het daar simpelweg goedkoper is. Maandag krijg ik de laatste serie prikken. Na deze laatste serie van 3 heb ik in totaal 10 prikken gekregen, behoorlijk wat dus. Alleen van de DTP prik en de Gele Koorts prik heb ik last gehad. De DTP prik zorgde voor behoorlijk wat spierpijn en de Gele Koorts prik zorgde voor grieperige symptomen. Als alles klaar is ben ik als het goed is beschermd tegen Gele Koorts, Buiktyfus, DTP, Rabiës en Hepatitis A en B. Verder moet ik als ik eenmaal in Zuid-Amerika zelf zorgen voor een ‘ goede hygiëne’ zoals mijn informatieboekjes het beschrijven. Ik mag alleen maar voorgekookt water of water en andere dranken uit originele, verzegelde verpakkingen drinken. Het voedsel moet door en door verhit zijn geweest. Rauw vlees en oesters zijn absoluut uit den boze en schaal- en schelpdieren zijn verdacht. Fruit moet ik zelf schillen. Voedsel dat ik voorgespoeld met ongekookt water is niet eetbaar. Producten die zijn bereid met ongekookt water zoals ijs en ijsblokjes zijn verdacht. Handen wassen is een must (maar ja, dat is hier in Nederland ook volgens mij).
Toch betekend dit niet dat ik niet ziek kan worden. De mevrouw van het LUMC vertelde dat er een stel was die tegen haar hadden gezegd dat ze echt werkelijk alles hadden gedaan wat zij hen had verteld. Dus alle hygiëne voorzorgsmaatregelen hadden ze genomen. Toch was één van hen ziek geworden. Tja, tegen Peruaanse restauranteigenaren die hun afwas in het plaatselijke riviertje achter het restaurantje doen kun je niets beginnen. Ik denk dat ik dus maar gewoon ga genieten en maar hoop dat ik niet ziek wordt.

Over twee weken krijg ik als het goed is meer informatie over het project en de taalcursus. Misschien dat ik dan ook nog wel iets meer te horen krijg over mijn gastgezin. Over iets minder dan twee weken ga ik ook nog deelnemen aan een verplichte infodag van de stichting Muses. Zij lichten toekomstige vrijwilligers in over de dingen die hen te wachten staan. Hoe moet je omgaan met cultuurverschillen? Wat te doen bij een cultuurshock? Wat is jou bijdrage als vrijwilliger? En nog meer van dit soort zaken die je als vrijwilliger tegenkomt in een totaal ander land.

Voor nu vermaak ik me nog prima met het lezen van mijn reisgidsen en het kijken van 3 op reis (die op dit moment in Chili zijn waardoor ik heb besloten dit land ook te bezoeken). Allemaal dingen waardoor ik steeds meer zin krijg om weg te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noraini

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 15577

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 16 Januari 2016

Ecuador

31 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Au-pair in Madrid

08 Februari 2015 - 14 Juni 2015

Rondreis door Argentinië, Bolivia en Peru

Landen bezocht: