sight-seeing en de mosterdtruc - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Noraini Schipper - WaarBenJij.nu sight-seeing en de mosterdtruc - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Noraini Schipper - WaarBenJij.nu

sight-seeing en de mosterdtruc

Blijf op de hoogte en volg Noraini

18 Februari 2015 | Argentinië, Buenos Aires

De afgelopen vier dagen was ik vrij. Bijna heel Buenos Aires was vrij. Vanwege carnaval. Het is alleen niet zo dat carnaval hier groots wordt gevierd, het tegendeel eigenlijk. In sommige buurten worden optochten gehouden maar niet overal. Zelf heb ik alleen zondag een stukje gezien maar dat was meer omdat we er toevallig tegen aan liepen. Door deze vrije dagen had ik wel de tijd om veel te zien van de stad, daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt.

Zaterdag ben ik eerst samen met Millie naar Cementerio de la Recoleta geweest. Het is volgens mijn lonely planet de 'city of the dead' en die naam klopt ook wel. Het zijn allemaal mausoleums waar de belangrijkste mensen van Buenos Aires zijn begraven. En het is enorm. Daarna hebben we de bus naar Palermo genomen. Palermo is meer de wijk voor de iets rijkere middenstand hier en het voelt heel westers, veel meer dan de rest van de stad. Er was een hele gezellige markt waar we hebben rondgeslenterd. Na de late lunch is Millie terug naar haar hostel gegaan. Zelf heb ik nog het Mamba bezocht (Museo de Arte Latinamericano de Buenos Aires). Op dit moment is er een expositie van Antonio Berni. Hij maakt schilderijen maar gebruikt daarbij ook andere matrialen dan alleen verf. Het was niet helemaal mijn ding en ik ben er dan ook niet heel lang geweest.

Zondag stond als eerste La Boca op het programma. In deze wijk is het als toerist alleen veilig in het toeristische gedeelte. Daar zijn Millie en ik dan ook keurig netjes gebleven. De Spaanse en Italiaanse immigranten die in het midden van de 19e eeuw naar Buenos Aires kwamen vonden onderdak in deze wijk. De wijk staat bekend om zijn vele gekleurde huizen, sommige ontstaan door verf, andere door chemisch afval uit de rivier. Ook is dit de wijk waar veel tango wordt gedanst, vooral voor toeristische doeleinden. Na La Boca hebben we de bus genomen naar San Telmo. Op zondag is hier altijd een hele grote antiek- en curiosa markt. We hebben niet geluncht op de markt maar in een biologisch zaakje vlakbij de markt waar veel vegetarische keus was! Na de markt zijn we naar Plaza de Mayo gelopen. Het presidentiële huis, Casa Rosada, staat hier ook en in het weekend worden gratis rondleidingen gegeven. De president, Christina Kirchner, woont hier overigens niet. Ze werkt hier alleen. Alle belangrijke toespraken worden vanaf het balkon van dit gebouw gehouden. Zelfs Madonna stond hier voor haar rol als Evita in de film over Eva Perón. De tour was echt heel interessant, we mochten zelfs kijken in de werkkamer van de president. Na Casa Rosada en een stop bij de Starbucks (door de vrije dagen waren alleen grote ketens open) liepen we in de richting van Millie's nieuwe hostel in San Telmo. Op ongeveer 20 meter hiervandaan werden we geconfronteerd met de mosterdtruc.

Eigenlijk is het niet echt mosterd maar een vies, plakkerig, stinkend, groengelig goedje. Van te voren had ik hier al over gelezen, maar op dat moment had ik even niets door. Het gebeurde ook best wel snel. Ik voelde iets op mijn hoofd, weer een waterdruppel van een van de huizen dacht ik nog. Maar het voelde een stuk plakkeriger dan water. Gelijk kwam er een man die achter ons liep aan snellen met zakdoekjes en een flesje water om ons (Millie had het goedje ook op zich) te helpen. Er was ook een vrouw bij en zij had opeens een rol wc-papier. Dat heeft ook altijd iedereen bij zich natuurlijk. Ze gebaarden naar onze tassen dat daar ook iets op zat. Omdat het ontzettend stonk en het hostel vlakbij was zei Millie dat ze geen hulp hoefde omdat ze daar kon douchen. Als afscheid gaf de man ons daarop een zoen, iets wat hier trouwens wel redelijk normaal is bij het voorstellen. Wij konden uiteindelijk dus doorlopen mét onze tassen. Het is echter een veel gebruikte truc om toeristen te beroven van hun tas. De mensen doen alsof ze je helpen maar proberen ervoor te zorgen dat je niet meer let op je tas zodat ze daar vervolgens snel mee weg kunnen rennen. Wij hebben dus geluk gehad. Wel had ik een beetje medelijden met de taxichauffeur die mij naar huis moest brengen zodat ik ook kon douchen. Het stonk namelijk echt gigantisch. 'S avonds ben ik weer naar San Telmo geweest, hier liep ik tegen een carnavalsoptocht aan en hebben Millie en ik nog wat gegeten en gedronken.

Maandag is mijn nieuwe kamergenootje gearriveerd, Maud-Lau uit Franstalig Zwitserland. Millie en ik hadden bedacht dat we wel door het natuurgebied in de rijke wijk Puerto Madero konden fietsen. Maud-Lau wilde ook wel mee. Om fietsen te huren moest je echter je paspoort achterlaten en dat vonden we niet zo'n heel goed idee. We zijn toen maar heerlijk in het gras gaan zitten. Uiteindelijk heb ik samen met Maud-Lau nog een klein rondje door het stadscentrum gemaakt. Het was wel lekker, zo'n rustig dagje.

Gister heb ik samen met Maud-Lau het meest toeristische gedaan wat er bestaat, we hebben een tour in de 'hop on, hop off' bus gemaakt. Om 11 uur begon onze tour. De eerste stop waar we eruit zijn gegaan was La Boca. Voor mij de tweede keer, maar Maud-Lau had het natuurlijk nog niet gezien. Onze tweede stop was plaza San Martin, vooral om te eten want daar waren we inmiddels wel aan toe. De derde stop was Floralis Generica, een enorme metalen bloem die vroeger toen 's nachts dicht kon, nu is hij stuk heb ik gelezen. Naast het park waar dit kunstwerk in staat is de rechtenfaculteit, echt een enorm groot gebouw. Hierna zijn we uitgestapt bij de stop van Museo Larreta. Dit museum hebben we niet bezocht, maar de wijk Belgrado was heel leuk. Met veel leuke winkeltjes (degene die wel open) waren. We hebben besloten dat we hier misschien wel naar terug gaan om een klein beetje te winkelen. Onze laatste stop was Recoleta zodat Maud-Laure Cementerio de la Recoleta ook kon zien. Uiteindelijk waren we pas om 18u weer op het beginpunt. Wel was het zeker de moeite waard, ondanks het hoge toeristische gehalte.

Vandaag was weer een normale schooldag. Ik begon om 10 en om 14 was ik weer vrij. Het is erg regenachtig dus na de lunch samen met Laura, Corinne, Tanja, Antoine en nog een jongen waarvan ik de naam niet weet ben ik naar huis gegaan. Bij het Congres, wat op mijn looproute van school naar huis is, is vandaag ook een grote demonstratie. Volgens mij omdat het de sterfdag is van een vorige president waarvan nog steeds niet duidelijk is of hij zelfmoord heeft gepleegd of vermoord is. De tegenstanders van de huidige regering (vooral hogere klassen) demonstreren daarom. Zij denken volgens mij dat die president is vermoord zodat de vorige president Kirchner (niet Christina maar haar man dacht ik) zijn plaats in kon nemen. In ieder geval, het leek me ook verstandiger om voor die demonstratie thuis te zijn.

  • 20 Februari 2015 - 14:56

    Oma Schipper:

    Hoi Noraini volgens mij heb je het wel naar je zin je leert veel mensen kennen
    ook al veel gezien die tijd gaat voor jou denk ik wel snel om ik hoop dat je het
    naar je zin hebt en nog veel ge luk daar veel liefs van oma Schipper

  • 20 Februari 2015 - 14:56

    Oma Schipper:

    Hoi Noraini volgens mij heb je het wel naar je zin je leert veel mensen kennen
    ook al veel gezien die tijd gaat voor jou denk ik wel snel om ik hoop dat je het
    naar je zin hebt en nog veel ge luk daar veel liefs van oma Schipper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noraini

Actief sinds 31 Mei 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 15579

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 16 Januari 2016

Ecuador

31 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Au-pair in Madrid

08 Februari 2015 - 14 Juni 2015

Rondreis door Argentinië, Bolivia en Peru

Landen bezocht: